Pagina's

Pages

Een momentje geduld a.u.b.

dinsdag 20 september 2016


Je (her)kent het wel, dat moment waarop je je geduld verliest als zoon- of dochterlief weer eens weigert om te eten, treuzelt om zich aan te kleden net als je al aan de late kant bent, allerlei excuses uitvindt om maar niet naar bed te moeten,... . Ik heb lang gedacht dat dat alleen bij mij gebeurde en heb me er ook meerdere keren heel schuldig over gevoeld. Daarom ging ik aan het lezen. Wat blijkt, elke ouder, maakt het mee! Waarom praten we hier toch niet meer over met elkaar? Soms lijkt het wel alsof het overal perfect loopt. 

Hieronder een lijstje met tips die ik voor mezelf noteerde na het lezen van enkele artikels. Niks nieuws waarschijnlijk, maar het helpt me wel om mijn geduld te bewaren. Niet elke keer, maar wel vaker en vaker,... . 

Tips:
  1. Ga na vanwaar dat opgefokte gevoel komt. Heb je een drukke dag gehad? Heb je dringend nood aan een beetje rust?  Door in te zien wat het gedrag van jouw kind bij jou losmaakt (waarden en normen), kan je rustiger blijven. 
  2. Waarom is je kind lastig? Waarom treuzelt het? Is het moe of overprikkeld? Heeft zoon- of dochterlief honger? 
  3. Stel een vraag: benoemen wat je ziet en vragen naar het waarom helpt al eens om de situatie te veranderen.
  4. Neem zelf een time-out als je voelt dat je tegen je grens zit. Ga even naar buiten, of naar een andere kamer. 
Toch boos geworden?
  1. Zelfs als je boos bent kan je je nog herpakken. Benoem wat er gebeurt. Tenslotte ben je ook maar een mens. 
  2. Bied je excuses aan en leg uit waarom je ontplofte.
  3. Maak voldoende tijd voor jezelf. Het is een cliché maar het klopt dat je pas goed voor anderen kan zorgen als je goed voor jezelf zorgt.

Hopelijk ben je iets met deze tips, laat het me gerust weten. Of heb jij de ultieme tip voor mij? Shoot!

...Barbara...

1 opmerking:

  1. He Barbara heel herkenbare dingen hoor niemand is perfect , maar ik denk dat het heel belangrijk is dat je idd ook sorry kan zeggen zo laat je zien dat jij ook fouten maakt xx

    BeantwoordenVerwijderen

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS